zaterdag 22 december 2007

Wakkers Winterspelen

Hallo allemaal
Hier volgen weer een paar belevenissen vanuit het
Canadese wegvervoer. De winter is zoals bekend inmiddels
op volle sterkte,en dat houdt voornamelijk in dat het
afgemieterde koud kan worden,20 graden onder nul Celcius is hier op
het moment meer regel dan uitzondering,maar de Canadees heeft hier
iets opbedacht....ze geven de temperatuur aan in graden frankenstein
(net zo koud maar -18graden celsius klinkt kouder als 0 graden
frankenstein,of fahrenheit).

Het rijden onder winterse omstandigheden begint al aardig te wennen
op een paar rare dingen na....twee weken terug reed ik in een sneeuwstorm
onderweg naar Edmonton en vond 70 km/h meer dan genoeg......
De gemiddelde trucker hier vond dat waarschijnlijk te langzaam of het
sneeuwde niet op de linkerbaan,maar ik ben een paar keer ingehaald
door deze toppers met als gevolg een zgn. "white-out".
Dit verschijnsel houdt in dat door de rijwind de sneeuw
wat op de weg ligt wordt opgeworpen achter de auto met als gevolg zicht
van 3x niks. Ik zag helemaal niets meer en je weet niet eens meer of je
wel in de goeie richting rijdt. al met al een ietwat minder prettige ervaring.
Heb het hele span dus ook maar aan de kant gezet toen zich een parkeer-
plaats aandiende en ben gaan slapen.

Afgelopen maandag weer naar Dawson Creek in Britisch Columbia om
diesel te lossen. Bij de klant aangekomen moest ik wachten op een collega
die stond te lossen, dus nadat hij leeg was wilde ik op de losplaats rijden......
met de nadruk op wilde..
In al mijn jeugdig enthousiasme was ik vergeten om na aankomst een meter
terug te rijden. Dit is naar mij nu is duidelijk geworden bittere noodzaak
omdat na een lange rit de warme banden de neiging hebben in de aangereden
sneeuw weg te zakken met als gevolg dat het hele zwikkie vast staat.....
Er restte mij dus niets anders dan sneeuwkettingen te leggen om weer weg te
komen, en aangezien ik wel eens de neiging heb alles beter te weten dacht ik
aan 1 ketting wel genoeg te hebben...niet dus...nadat ik me met deze weldoor-
dachte handeling nog dieper in de sneeuw had weten te werken,en nu dus
helemaal vast zat,bleef me weinig anders over dan de andere drie kettingen
ook om te leggen,en JAWEL HOOR ,Wakker was weer op weg....
Jammer genoeg maar een meter of 15,want toen stond ik op de losplek.
lekker handige zet.. Dit doen we de volgende keer dus eventjes niet weer,
't vroor,'t was donker en 't was vooral erg dom....Maar van de positieve kant
bekeken: heb wel weer even lekker een half uur in authenthiek gronings kunnen
schelden en tieren....helpt niks,maar lucht wel lekker op..

3 dagen later op dezelfde plek......
Aangekomen op de losplek stond er weer een auto te lossen,
dus (ik stink wel maar ben niet verrot) na aankomst auto metertje terug gezet
en zowaar zonder probleem de losplek op gereden.(onthou het woordje "OP" in
deze zin........)Na gelost te hebben stapte ik vol goede moed in 't autootje om na
5 minuten luidkeels scheldend weer uit te stappen..weer vast 'DARRE.
geen druk meer op de trekas en Wakker was weer Jan Das.
Deze ronde had ik aan 2 kettingen genoeg en net toen ik weg wilde rijden kwam
een bijdehandte collega vragen of ik vast zat..Ik zei: nee hoor ik rij zo weg,
let maar op en deed dat dus ook, hij begreep mij niet helemaal geloof ik want
hij liep hoofdschuddend terug naar zijn eigen playmobieltje om er daar achter te
komen dat hij zelf vast stond....Hij had zijn auto precies in de gaten geparkeerd
die ik maandag had gegraven met m'n kettingen,ik heb me wijselijk stilgehouden
toen hij degene vervloekte die er voor had gezorgd dat hij vast stond.
Heb als goed collega even meegeholpen kettingen bij hem om te leggen en ben
daarna mijns weegs gegaan om te gaan laden.
Al met al was het een leerzaam weekje en ben ik inmiddels achter dat
sneeuwkettingen er niet op hoeven te rekenen om in mijn vriendenkring
te worden opgenomen(kloot'nding'n) Voor de rest valt er weinig te vertellen
omdat ik standaard nooit iets beleef onderweg,en als ik eerlijk ben hoef ik ook
niet zoveel te beleven in de winter,laat iedereen anders maar lekker van de weg
af slippen,dat hoeft niet zo nodig op mijn lijst van verdienste.

G

4 opmerkingen:

  1. En ik maar denken dat Dawson's Creek ergens in Florida ligt. Heb ik vast teveel tv gekeken ;)
    Weer eens een bewijs dat vrachtauto chauffeur toch een ietsje meer is dan sturen en gasgeven!!!

    Fijne feestdagen.
    Ankie

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Santa Wakkers.
    Prettige kerst.Wat leuk om te lezen dat je daar zo leuk door de mensen wordt ontvangen. Maakt het een stuk prettiger in den vreemde.Succes met de sneeuwperikelen en eet smakelijk voor straks.

    Fijne dagen Henk

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Whahahahaha...weer met plezier uwen relaas gelezen hoor, visualisatie & sound zijn zo voor te stellen!!!!
    Veel plezier de laatste dagen van dit jaar en heel veel goeds voor 2008!!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik wens jullie een prettig nieuwjaar vanuit Gasselte.

    Groeten

    Janny, Teye, Rob en Niels Stoffers

    (de plopjes )

    BeantwoordenVerwijderen