zaterdag 30 augustus 2008

al weer meer dan een jaar hier,

en wat hebben we geleerd mevrouw stemband?

We hebben geleerd onszelf te zijn en ons met z'n tweetjes goed te redden.

We hebben geleerd dat internet een bijzonder ideaal middel is om contact te houden met familie en vrienden voor weinig kosten..

We hebben geleerd dat je ook in Canada prima een website kan bouwen voor mensen in Nederland. www.dewaterputten.nl (beetje extra reclame)

We hebben geleerd at de kerk een goede manier is om mensen te leren kennen.

We hebben geleerd dat de hoofd taal hier engels is, en vooral dat je na verloop van tijd steeds meer ontdekt dat je de basis wel onder de knie hebt maar dat er zoveel meer is wat je niet weet.
Dus zodra we landed immigrants zijn. cursus engels er tegen aan.(niet dat het echt nodig is, maar t is voor mezelf een uitbreiding in mijn woordenschat en zinsbouwen)

We hebben geleerd dat een 4x4 Tahoe een goede keus auto voor mij was.(al is het een zuipschuit 1 op 7)

We hebben geleerd dat over een Eland, ookal is hij dood, geen goed idee is om over heen te rijden met 90km/h

We hebben geleerd dat grasmaaien vlak bij de auto's op een gravel oprit geen goed idee is. kost autoramen. En dat vernieuwen kost geld.
We hebben geleerd dat de honden het hier prima vinden. En zich uitstekend gedragen als de deuren open staan en wij weg zijn.

We hebben geleerd dat een van onze katten foetsie is, en dat Rover het op hazen heeft voorzien.

We hebben geleerd dat een rode kater zijn huis bij ons heeft gevonden en als kleine opdonder een hele grote boef is die nergens bang voor is.

We hebben geleerd dat Canadezen niet fatsoenlijk kunnen autorijden.

We hebben geleerd dat de winters erg lang zijn met erg koude dagen er bij.

We hebben geleerd dat in iedergeval deze zomer veel te snel is omgevlogen en de winter er zo al weer aan komt..

We hebben geleerd dat golven(de sport) hier een sociaal gebeuren is en dat niemand er raar van opkijkt als je er niets van bakt.

En we hebben geleerd dat wij het erg leuk vinden om te doen.
Een beetje extra info over Canada(waar youtube toch ook niet allemaal goed voor is)



al met al hebben we veel geleerd en dan is er nog het volgende.


Ten eerste het jaar is ons omgevlogen.
We hebben een aantal goede vrienden gemaakt en zijn eindelijk lid geworden van de kerk, waar we ons goed thuis voelen. Dat is vooral op het gebied van andere mensen en geïnteresseerde mensen.
Ik persoonlijk vind het kerk gebeuren interessanter dan in Nederland, daar gingen we eigenlijk nooit meer.
Maar toch heb ik hier met de preken soms redelijk wat moeite. We zijn toch erg anders gereformeerd opgevoed.(dat is niet slecht bedoeld, gewoon anders)
Hier is het meer dat Jezus of God meer midden in je leven staat. En daarmee bedoel ik dat sommigen en soms in de preek naar mijn gevoel het erg letterlijk wordt opgevat.. Het is moeilijk te beschrijven. Ook het financiële gedeelte wordt hier soms erg letterlijk naar voren gebracht. waar ik vaak het gevoel krijg dat ik erg gierig ben (nu ben ik dat misschien ook wel haha).maar goedje moet een dienst of meer meemaken om het te begrijpen. des al niet te min zijn de mensen erg behulpzaam en vriendelijk.. heel erg vriendelijk.

ten tweede
Op sommige momenten vind ik het hier best moeilijk. Dat geld vooral voor het werk.. zoals eerder beschreven voelde ik mij absoluut niet op mijn gemak in het hotel werk. Ik heb dus ook ontslag genomen.
En ben nu weer opzoek naar iets anders. Er is werk te over, het punt is nu net dat ik niet overal geschikt voor ben. Ik zie mezelf niet achter een bureau in een kantoor administratief werk doen. En verder heb ik niet erg veel verstand van elektriciteit of ander werk waar je gekwalificeerd voor moet zijn. En dan is er natuurlijk nog de categorie werk waar ik mezelf prima zie werken maar waar ze me niet aannemen omdat ik nog geen landed immigrant ben.GRRRR
Dus voor nu even rond zoeken en niet te moeilijk doen. om mij is het opslag werk..in en uitpakken van een vrachtauto of zelf rond scheuren in een bezorgers auto.
mijn grootste probleem is dat ondanks dat ik een werkvergunning heb, door overheids traagheid nog niet kan doen wat mij wat lijkt.... en zoals iedereen inmiddels wel weet neem ik aan....geduld is niet aan mij besteed.

Wat hebben we verder nog..
Oh ja creditcards..
via vrienden de tip gekregen om onze creditcard bij de TD bank te bestellen. de TD canada trust zou de geweldigste beste bank zijn die er was...........
ja, ja, voel je hem al aankomen....
BEHALVE bij ons....
Wij hebben zo'n 7 weken geleden 2 creditcards besteld met een 100% betaling er op..dus we kunnen voor niet meer dan 1000$ gebruiken per maand..en die 1000$ moesten we op een rekening zetten als verzekering..
opzich prima, niets mis mee..
2 weken later kreeg ik een telefoontje van de bank, de creditcards waren er..joepie, eindelijk een beetje extra krediet opbouwen..
de volgende dag ik vol goede moed naar de bank. daar aangekomen in een erg goede bui, blijken de creditcards verdwenen te zijn....tot zover mijn goede bui voor die dag, ik heb er een uur gewacht tot er iemand anders binnen kwam die misschien meer zou weten,maar vergeet het maar, het personeel bood verontschuldigingen aan plus de belofte om direct de kaarten te blokkeren en nieuwe te bestellen.. nou ja daar ga je dan vanuit he, dat ze dat doen.
2 weken later..nog geen bericht, dus ik denk ik bel maar eens even, ze hebben toch 1000$ van jou op een rekening en stel dat een ander er met de kaarten vandoor is...Niemand wist iets bij de TD dus gaven ze me het telnummer van de Visa, wat denk je...jawel er was NIETS geregeld. Ik kon alles zelf doen. daar wacht je dan 2 weken op..wel potjandorie(dat is de vriendelijke versie) Nu eindelijk zo'n 2 weken daarna heb ik eindelijk de creditcards..en NEE ik ben niet blij met de TD bank...maar ja wat moet je. je wilt een creditcard om je toekomst op te bouwen op financieel vlak. want in de toekomst willen we toch misschien wel wat kopen op huizen gebied etc..en dan moet je toch wat.

even een tussendoortje..
GO OILERS GO...
Het is weer bijna hockey seizoen..



Een groot voordeel van het Canadese volkslied tov het Nederlandse.

O Canada!
Our home and native land!
True patriot love in all thy sons command.

With glowing hearts we see thee rise,
The True North strong and free!

From far and wide,
O Canada, we stand on guard for thee.

God keep our land glorious and free!
O Canada, we stand on guard for thee.

O Canada, we stand on guard for thee.

...that's it...

niks geen 16 coupletten enzo..


ok terug naar een terugblik over het hele jaar.
over het algemeen voelen we ons hier prima op ons gemak. het is niet altijd even gemakkelijk maar we redden ons prima met ons tweeën.Canada heeft veel toekomst mogelijkheden, maar je moet ze wel pakken. en niet bang zijn er voor te gaan. Nu waren we dat ook niet met onze beslissing om Nederland te verlaten, dus dat zal in de toekomst met alle mogelijkheden ook wel goed komen.
Het is voorals nog wachten tot we wat kunnen, en zoveel mogelijk voorbereiden wat we al wel kunnen doen.
Zo weten we dat we beiden erg graag voor ons zelf willen beginnen, want werken voor een baas blegh..vooral in deze Albertaanse mentaliteit..
We weten dat Grande Cache, waar het ontzettend mooi is, in opbouw is voor meer toerisme.. dit is dus voor ons DE tijd om daar iets aan te gaan doen...(plan voor volgend jaar) daadwerkelijk iets aanpakken voor onze eigen toekomst.
Zo wil de gemeente Grande Cache meer kampeer gelegenheden en een nieuwe 18holes(iets voor Gerard)golfbaan..We weten inmiddels een grote camping die dit jaar was gesloten.........
enz... dus ja, hoe en wat het wordt, geen idee nog, maar de ideeën zijn er wel, en de winter staat al weer bijna voor de deur, dus dat geeft ons genoeg tijd om dat soort dingen op een rijtje te krijgen en uit te pluizen...

al met al zit ik nu natuurlijk al weer vooruit te kijken ipv de terugblik van dit jaar..
is dat een teken over wat we hebben beleefd het afgelopen jaar?? hmm
tja Ik denk voor als nog zitten we vooral te wachten...
Ons huisje bevalt prima. heerlijk vrij en rustig.met de nachtelijke geluiden van Coyotes.

Gerard blijft sowieso tot het eind van het jaar bij Westcan rijden. hij is fanatiek genoeg en goed genoeg om een jaar schade vrij te rijden en er met de "driver of the year award" er vandoor te gaan. dit wil hij natuurlijk halen voor zijn eigen trots, ik kan hem geen ongelijk geven, en het staat erg leuk op je toekomstige CV.
Ik spendeer dan de financiële gift wel..whaha
Ik zal hem ook nog even het een en ander over "nieuwe" auto's laten vertellen...zijn belevenissen. ja ja hij beleeft zo af en toe ook nog wel eens wat.

Een ding is zeker, we zien onszelf nog niet zomaar terug gaan naar Nederland om te wonen en werken. (maar dat kan altijd veranderen natuurlijk)

Het gevoel vrij te zijn om te gaan en te staan bevalt uitstekend.(we komen wel op vakantie, hopelijk volgend voorjaar.)

Ik hou het hier bij voor vandaag.. en droom lekker verder over van alles en nog wat terwijl ik intussen op jacht ga naar een nieuw baantje.


De groet'n.
Christel

1 opmerking:

  1. hallo Christel en Gerard,
    Nou, wat een verhaal zeg. Terugblikken, vooruitkijken, blijven staan. Het komt allemaal voor. Maar het leuke vind ik wel dat je steeds weer naar de toekomst kijkt. Jij (jullie) zijn geen mensen die blijven hangen in het verleden. Nee, de toekomst daar gaat het om. En wat er ook gebeurd altijd blijven ........golven. (een variant op lachen is in dit geval toch wel toegestaan)
    Succes met het zoeken naar een nieuwe baan en voor de rest....ik wens jullie (nog steeds) heel veel geluk in Canada. Liefs, Linie.

    BeantwoordenVerwijderen