donderdag 23 augustus 2007

100% score

Na een aantal dagen training en de airbrake test gehaald te hebben ben ik vandaag met een score van 100% geslaagd voor mijn vrachtwagen rijbewijs.
Het ging zelfs zo goed dat de examinatrice (wink wink) voor het eerst in haar leven onder de indruk was van een vrachtwagen chauffeur ( ut goeie mens was 60)
Even een beetje info over de afgelopen dagen..

de airbrake test:...http://www.donovansdrivereducation.com/homepage.htm


het was 7 uur les over het luchtdruk remsysteem. precies het zelfde als in Nederland.. maar Canadezen zijn er erg van onder de indruk...
Er wordt van chauffeurs hier verwacht dat je ieder dag het hele systeem naloopt,voor en na de rit....yeah right.
Volgens de instructeur hebben chauffeurs het tegenwoordig gemakkelijker dan een paar jaar terug want de meeste combinaties zijn inmiddels uitgerust met automatische remstellers,je moet nog wel ieder dag alle remstellers controleren maar je hoeft ze niet meer te stellen....
verder vindt men het hier heel gewoon dat je iedere dag voor aanvang van de rit alle remmen test..alle lucht uit je voorraadketel laat lopen en de tijd opneemt die de compressor nodig heeft om het hele zwikkie weer op druk te krijgen...deze tijd moet op je dagstaat invullen,verder test je de parkeerreminrichting,de trailerrem en de luchtdroger.

Dit hele verhaal plus verdere controle van alles wat los en vast zit aan d'n camion noemt men hier de pretrip en deze moest ook uitgevoerd worden tijdens het afrijden,en volgens mijn in-
structeur moest ik er ook bij vertellen wat en waarom ik het deed...Slap ouwehoeren over niet ter zake doende dingen was al jaren een van mijn grotere hobby's dus dat was geen enkel probleem..Na een half uur enorm interessant praten over de auto en veiligheid en wat dies meer zij ,vond de examinatrice het toch wel tijd worden om een blokje rond te gaan en te kijken of ik net zo goed kon rijden als uitleggen...aangezien het hele examen maar een uur duurde hoefde ik
dus nog maar 30 minuten en dit ging wonderbaarlijk genoeg 100% goed ,geen versnelling gemist en niet een keer gekraakt.('t was net of ik al jaren reed vondt ze...DUHHUH)
Tot besluit nog even achteruit inparkeren en klaar was Kees(of ik in dit geval)

Morgen is de cursus H2S veiligheid en daarna ga ik een week naar Moosejaw in Saskatsewan voor operationele training en dan eindelijk begint het echte werk.


Het gewone leven gaat hier goed,alleen kwamen we er achter dat de douane wel degelijk de post controleerd.Op een zending shag zat tot onze grote verbazing een belastingtoeslag van 88$(het ging hier om 6 pakjes tabak ook nog van de ALDI)roken wordt zo wel heel erg prijzig....
De belasting toeslag was de provinciale belasting van BC. hmm gek eigenlijk dat wij die moeten betalen aangezien we in Alberta wonen en wij geen provinciale belating hebben.. (oplichters...)
Dus voor een ieder die ons wil sponsoren en shag wil sturen.. zet er AUB niet op wat er in zit... anders kunnen wij de provincie Britisch Columbia weer sponsoren..
De douane hier had trouwens wel een brief bij de enveloppe ingestopt waarin duidelijk werd gemaakt dat zware shag verboden is in Canada.
Dus op de volgende zending laten we gewoon snoep op de verpakking zetten en is dat probleem ook weer opgelost hopelijk.

3 opmerkingen:

  1. Van harte gefeliciteerd kerel. Dat heb je maar mooi even geflikt. Kom je nu ook in een lijstje aan de muur bij de directie. Ik bedoel maar, 100% score is niet niks. Nou succes met het vervolg. Groet'n uut Pekel en tot de next time. Jullie site is erg leuk. Ik kijk er regelmatig even op. groetjes en liefs, linie

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Vind het wel knap van je dat je een bejaarde om de tuin hebt weten te lijden maar niettemin van harte.Geef ook ff een link naar VdL Delft dan schrijf ik ook 2uur controle volgende keer.En Moosejaw in Saskatsewan ligt zeker in Canadees Friesland??????
    En succes met de tabak import.
    Groetjes henk

    BeantwoordenVerwijderen
  3. wat ze hier zeggen over Saskatsewan :

    "the province where you can see your dog run away for days"


    ps.

    Als vd Lee zo zou werken als Westcan doet zou Vd Lee niet lang meer bestaan..al is het wel een veilige manier van werken voor de chauffeurs..

    BeantwoordenVerwijderen