dinsdag 18 augustus 2009

Weekendje in de bergen

We zijn Zaterdag 15 aug naar Valemount, BC gereden. het eerste gedeelte is zoals altijd oer vervelend. Tussen Edmonton en Hinton valt niet veel te beleven. Maar daarna wordt het feest. De bergen komen vlak voor Hinton in zicht en de weg wordt leuker om te rijden. Niet alleen maar recht toe recht aan. Halverwege Hinton en Jasper kwamen we de nodige berggeiten tegen en een mooie Elk, die lekker lag te herkauwen in het gras.

Bij Jasper in de buurt hebben we onze GPS aangezet en gekeken of we een GEOCACHE konden vinden. Helaas niet gevonden maar de honden vonden de tussen stop wel even heel erg lekker.
In Jasper hebben we de tank maar even vol gegooit. Ik ben blij dat we daar niet hoevden te overnachten. het was enorm druk. na de kleine tankstop en plasbeurt zijn we op weg gegaan naar Valemount. Natuurlijk niet met een aantal meer stops. Zoals bij Mooselake waar we een geocache hebben gevonden en de honden natte poten hebben gehaald. Ook natuurlijk zijn we gestopt bij ons favorite meer. Lake Fitz William. Dit meer hoort inmiddels bij onze standaard stops. Gewoon even genieten van het uitzicht. We hadden nog 1 zo'n geo cache in de gps staan. en die schat bleek verstopt te liggen bij een oude blokhut. Die gemaakt was door ene meneer Hogan, die bij de spoorwegenbouw werkte.

De wandeling was erg mooi en de Robson rivier stroomde vlot door vanaf de watervallen die ook aan de wandeling was. nadat we de cache hadden gevonden en voor we bij de watervallen aan kwamen ben ik'domme koei" op mn snufferd gegaan. we liepen een beetje in een drafje. niets aan de hand. en op een of andere manier heb ik het voor elkaar gekregen om over een stronkje te strompelen. Dat op zich is niet zo erg... wel het feit dat ik met mijn scheen op een tweede stronkje terecht gekomen ben..AUWW..even op adem komen en hup weer verder. de waterval bekijken "Overlander falls" genaamd.na daar een sjekkie te hebben gerookt zijn we weer naar de auto gegaan om het laatste stuk van de dag te gaan rijden.
In Valemount was het redelijk makkelijk om ons resort te vinden in de bossen.

Na te hebben ingecheckt zijn we de hottub in gegaan om even te relaxen. Heerlijk zo'n ding. Is iets om te onthouden voor later als we een eigen huis hebben.
De volgende dag waren we al weer vroeg wakker. Caelan kon haar draai niet vinden en heeft mij wakker gehouden. We zijn na een rustig bakkie koffie en een kaart te hebben opgehaald op zoek gegaan naar een leuke wandel route. De eerste route zou ons brengen naar een rivier waar de nodige forel zwemt. Nou dat kan wel zijn, wij hebben ze niet gezien. plus dat de wandel route over een slecht weg ging. dus ipv wandelen zijn we er heen gereden. wel zo makkelijk.
Dus dat was niet zo veel soeps.. we zijn verder gereden over een log road. ( wordt gebruik door houthakkers en de grote vrachtwagens die de grote boomstammen vervoeren. Gelukkig zijn we daar geen van tegen gekomen. Wel zijn we bij een heel mooi punt aan de Frazer river terecht gekomen, waar we heerlijk met de honden hebben gespeeld.
Na te zijn afgekoeld zijn we weer weg gegaan en zijn we bij Jackman flats gestopt. Dit is een natuurgebied wat veel op de Veluwe lijkt. veel zand wat van de bergen daar heen is gewaaid met veel oude bomen. Het is daar zo droog dat er alleen bij een brand de denneappels open gaan om nieuwe bomen te laten groeien.
allemaal ontstaan na de ijstijd.. De wandeling die we hebben gedaan was zo'n 3.5 km en het was er heerlijk rustig. Helemaal als je er van uit gaat dat het zomervakantie is en zondag. We zijn maar 2 mensen tegen gekomen.

Toen was het tijd voor een hapje eten. A&W een van de burger kings hier voldeed prima voor een middag snack. Na ons te hebben vermaakt met het kijken naar hoe dom mensen bij een benzinepomp kunnen doen zijn we op weg gegaan naar een andere uitdaging. 14 km over een slechte weg rijden naar een een wandeling van 2 km. Dat klinkt niet veel maar als het gemiddeld 60% om hoog gaat wil je het snel geloven. Vooral wij met onze ongetrainde lichamen. Maar we zijn door gegaan tot na 1 km de trail verdween. Geen idee waar hij was. en eigenlijk vonden we dat ook niet zo erg meer. Wij waren inmiddels wel stuk van het klimmen.
Onderweg kwamen we een watervalletje tegen die we over een boomstam moesten oversteken. Dat ging prima. De honden maakten van die gelegenheid gebruik door even wat te gaan drinken.
De natuur die we tijdens de wandeling zagen was bijzonder mooi. echt ongerepte natuur en prachtig groen. We hebben ongeveer 1 uur geklommen en waren binnen 30 minuten weer beneden.Helaas hebben we het meertje niet gevonden maar het was zeker de moeite waard. Caelan was kapot. mevrouw kan niet rustig op je wachten als je niet zo snel loopt en rent dus de afstand minstens 2 keer. Terwijl Bo gewoon op ons wacht.
Na de geweldige 14 km weer te hebben terug gereden zijn we naar ons verblijf gegaan.
'S avonds even weer heerlijk in de hottub en de dag was weer voorbij.

De volgende dag was het al weer tijd om naar huis te gaan.
rond een uur of 9 hadden we alles ingepakt en hebben we in Valemount een ontbijt genoten. Natuurlijk rijden we niet in een keer terug. We zijn bij Mooselake even gestopt voor de honden en in Jasper zijn we bij Maligne canyon geweest. Deze hadden wij zelf nog niet gezien.Het is echt prachtig om dat natuurlijk geweld te zien.
Na nog 35 km verder naar Maligne Lake te zijn gereden was het echt tijd om naar huis te gaan.Tegen 8 uur waren we weer thuis.en zat de trip er al weer op. Helaas was het de hele trip bewolkt en hadden we niet het mooiste uitzicht op de bergen, maar het was gelukkig wel droog. Heerlijk even zo'n weekendje weg.